Staatsexamentrainingen voor werknemers

1 juni 2013

 

Waarom kiezen werknemers en bedrijven voor een Staatsexamen NT2? Hoe bereid je mensen die een baan hebben daarop voor? En hoe motiveer je deze vaak drukbezette cursisten om intensief aan taal te werken? Yvonne Stadt van Language Partners, een taleninstituut met vestigingen verspreid over het land, vertelde ons over hoe zij trainingen voor werknemers vormgeven. Honderd procent maatwerk noemt ze het: een combinatie van een uitgebreide intake en een programma afgestemd op de cursist en zijn werkomgeving. En in incompany-uitvoering van de training als de klant dat wenst.

Meelopen op de werkvloer

Yvonne Stadt van Language Partners

Werkgevers bieden Staatsexamen NT2-trainingen aan om goede, veelbelovende werknemers te belonen en doen daarmee iets terug voor werknemers die veel betekenen voor het bedrijf. Ook voor doorstroming binnen het bedrijf kan het van belang zijn. Soms wil een werknemer een opleiding doen waarvoor een bewijs van taalvaardigheid nodig is, zoals een hbo-opleiding. Een diploma van het Staatsexamen NT2 is zo’n bewijs. Succesfactor bij Language Partners is het aansluiten bij het werk en de doelen van de individuele deelnemer. Trainers lopen mee op de werkvloer om te zien hoe dat werk verloopt. Zo krijgen ze inzicht in wat de taken van werknemers zijn en welke teksten ze voor ogen krijgen. Die informatie wordt gebruikt in de trainingen. Yvonne Stadt: ‘De inhoud van de training moet herkenbaar zijn’.

Zoeken naar kapstokjes

De intake is een belangrijk onderdeel. In een individueel gesprek onderzoekt de trainer wie de deelnemer is en wat hij al kan. Een positieve insteek: ‘Je kijkt naar wat goed gaat, wat iemand al kan op taalgebied. Wat spreekt hij thuis, welke talen kent hij, hoeveel tijd heeft hij om te studeren, wat is zijn leerstijl? En je zoekt naar ‘kapstokjes’: wat voor werk doet hij, wat vindt hij interessant?’ Iedere deelnemer wordt ook getest met adaptieve online tests en met een voorbeeldexamen. ‘Hoe meer tijd je besteedt aan het voortraject, hoe beter je kunt inschatten wat het resultaat zal zijn.’

Activerende werkvormen

Voorafgaand aan de training maakt de trainer een programma op maat: welke vaardigheden moeten aan bod komen en welke onderwerpen, materialen en werkvormen. ‘Door gebruik te maken van aantrekkelijke werkvormen heeft het geleerde meer impact. Tijdens een groepstrainingssessie zetten we bijvoorbeeld het competitie-element in: deelnemers bedenken vragen voor elkaar om de kennis van het werkproces en de taal te oefenen en testen.’

Trainers scherp houden

Language Partners vindt het belangrijk dat trainers zich blijven ontwikkelen en dat ze hun trainersvaardigheden scherp houden. ‘Via de Language Partners Academy organiseren we regelmatig interne workshops. Er zijn praktische workshops over hoe je een programma opbouwt, het online leerplatform gebruikt en welke materialen je kunt inzetten. Er zijn inhoudelijke workshops rond thema’s als de Staatsexamens NT2, het motiveren van deelnemers en interculturele communicatie.’

Wat werkt?

‘Goed kijken naar wie de cursist is, wat hem motiveert en wat de praktijk in zijn bedrijf inhoudt. En een programma op maat bieden met afwisselende werkvormen. Als de werkvormen aantrekkelijk zijn en passen bij de leerstijl en interesses van de cursist heb je veel gewonnen. Als de inhoud dan ook nog aansluit bij de praktijk van de cursist dan is de kans op succes heel groot.’

foto: Yvonne Stadt van Language Partners

Pijl omhoog