Het staatsexamen Nederlands als tweede taal (Nt2) is voor mensen die een andere taal dan Nederlands spreken. Met het diploma laat u zien dat u goed genoeg Nederlands kunt om in Nederland te werken, te studeren of in te burgeren.

Het staatsexamen Nt2 is voor mensen van 17 jaar en ouder. Zij hebben een andere moedertaal dan het Nederlands. Iedereen mag examen doen: uw vooropleiding maakt niet uit.

Het staatsexamen Nt2 is niet bedoeld voor mensen die al een diploma hebben van een Nederlandse onderwijsvorm, bijvoorbeeld een vmbo- of havodiploma. Dit diploma is al een bewijs dat iemand voldoende Nederlands beheerst om in Nederland te studeren of te werken.

Opleiding of werk

Het staatsexamen Nt2 bestaat uit twee Programma’s: Programma I en Programma II.

Programma I is bedoeld voor mensen die willen studeren of werken op mbo 3-niveau of mbo 4-niveau. Het taalniveau van dit programma is te vergelijken met B1.

Programma II is bedoeld voor mensen die willen werken of studeren op hbo-niveau of universitair niveau. Het taalniveau van dit programma is te vergelijken met B2.

Opleiding

Scholen en universiteiten bepalen zelf welke eisen zij stellen aan nieuwe studenten. Een diploma staatsexamen Nt2 is vaak verplicht om te kunnen starten met een studie. Wilt u starten met een opleiding? Vraag dan bij uw school of universiteit welke eisen er zijn en welke diploma’s u nodig heeft. Met het diploma staatsexamen Nt2 kunt u dus niet automatisch starten met een opleiding.

Werk

Werkgevers letten bij het kiezen van een nieuwe werknemer vooral op werkervaring, vakkennis en (beroeps)diploma's. Een diploma staatsexamen Nt2 is meestal niet verplicht. Maar het diploma kan wel handig zijn.

Nederlands kunnen spreken met collega’s is handig voor gewone gesprekken op het werk. Maar ook voor het werk zelf is goed Nederlands nodig. Bijvoorbeeld om mee te doen aan een vergadering of om een instructie te begrijpen.